Trénujete přes zranění nebo ho přivoláváte?

Před pár týdny jsem na jednom fitness fóru viděl příspěvek trenéra, který si stěžoval, že ho při kettlebell cleanu bolí a lupe v zápěstí. Poprosil jsem svého kolegu lékaře, aby mu odpověděl.  Ve vláknu komentářů byly normální očekávatelné rady a dotazy na tazatelovu formu a techniku. Můj kolega mu napsal, že jeho potíže vypadají jako klasický syndrom přeskakující šlachy vnitřního natahovače zápěstí, stav, kdy se šlacha dostane ze svého lůžka a lupe přes kost.

Přimělo mě to zamyslet se, jak často se my, jakožto profesionální trenéři, pokoušíme někomu – a mnohokrát i sobě – pomoct  “vytrénovat se” z nějaké strukturální abnormality nebo dysfunkce.  

Miluju jízdu na motorce a vím, jak je důležité se projít kolem ní než nasadím helmu a nastartuju. Podhuštěná pneumatika nebo uvolněný řetěz znamená rozdíl mezi radostnou projížďkou a katastrofou. Nezáleží na tom, jak zkušený řidič jsem, nedokážu “přeřídit” defekt na konstrukci motorky, a pokud bych se o to pokusil, následky by byly fatální.

Jistě, vím, že lidské tělo je mnohem sofistikovanější než ZX12 a v mnoha případech se dokáže uzdravit ze zranění způsobených tréninkem, ale…

Všimli jste si někdy, že při snaze “obtrénovat” zranění se někdy objeví další problém? Kompenzační pohyby, které používáme, abychom mohli pokračovat v tréninku, mohou změnit problém se zápěstím v problém s loktem (např. epicondylitis) a vést k bolesti ramene (což může snadno být zánět bicepsové šlachy), která skončí natržením bicepsové šlachy.

Tazatel z fitness fóra začal nosit bandáž zápěstí a zmírnil tak bolest a lupání. Mé mysli začátečníka to dávalo smysl; bandáž omezila možnost šlachy hýbat se z lůžka a jít “tam, kde žádná šlacha nikdy předtím nebyla”. Je to kompenzační pohyb? Technicky ne, ale pokud to skutečně je posunutí ECU, bandáž zápěstí je účinná asi tak jako náplast a spoléhat se na náplast může vést k vážnějším problémům.

Jeden lifter objevil, že může zlepšit svůj bench press ze 450 liber na 600, když bude používat benchové tričko. Zapomněl ale zvážit strukturální omezení, kterým bude čelit 400librový presser, pokud se pokusí zvednout svoje maximum o 40 %. Toto opomenutí ho stálo zraněné zápěstí a dlouhé zotavování. Nemůžete předpokládat, že všechny části vašeho těla jsou připravené na vaše fitness cíle. Vaše tělo nebude schopné držet tempo, jen protože to chcete.

Postavme to, co děláme, do jiného světla. Jakožto profesionální trenéři bychom měli co nejlépe udržovat naše klienty zdravé a v bezpečí, aby mohli směřovat ke svým sportovním cílům. Představte si, že jste expert na údržbu výše zmíněné motorky ZX12 a učíte jejího řidiče, který chce dosáhnout rychlosti 175 mil za hodinu. A teď se sami sebe zeptejte, co byste měli udělat, pokud najdete prasklinu v rámu, strukturální defekt. Pokud vás jako první napadne zavolat experta na opravy motorek, jste můj člověk.

Doufám, že se můj přítel John mýlí. Doufám, že tazatel nemá problém se šlachou ECU, jelikož nejlepší léčba tohoto problému je šest týdnů v sádře (pokud je akutní) nebo operace (chronický). Pokud má ale John pravdu a tazatel bude pokračovat ve snaze “obtrénovat” nebo “trénovat skrz” jeho obtíže, pak…

Je vždycky lepší zvedat těžší váhy, ale je vždycky rozumnější být na to připraven.

StrongFirst

Mark Toomey je bývalý Senior SFG Instructor. Žije v Renu, Nevada. Mark je Subject Matter Expert (SME) v oboru fitness a kondice pro United States Navy a United States Marine Corps, je také NSCA Certified Strength and Conditioning Specialist a certifikovaný odborník FMS.

Plánované StrongFirst semináře, kurzy a instruktorské certifikace

Datum / čas Událost
08/09/2018
10:00 - 18:00
StrongFirst SFL Barbell Course: Posilování s velkou činkou
KB5 Gym Praha, Praha 3