Proč tolik mužů v určitém věku rezignuje na svou mužnost? (Ženám bych mohl položit podobnou otázku.)

Ne tak můj otec. Pětasedmdesátiletý Vladimir před měsícem zvedl na mrtvý tah 185 kg při tělesné hmotnosti 87,5 kg, samozřejmě bez vzpěračského opasku. Další americký rekord.

Scott Mendelson, který dal přes 450 kg na benchpress a který soutěžil na stejné akci APF, prohlásil: “To je tvůj otec?! Ten chlap je borec!”

Vladimir Tsatsouline Deadlift

Protože nedřepuje s velkou činkou, tahá Vladimir dvakrát týdně, jednou lehce a jednou těžce. Posledních pár cyklů stál na 20 kg kotouči, aby lehce zvýšil rozsah pohybu a posílil začátek.

Jako doplněk k mrtvým tahům dělá shyby s paralelním úchopem, striktní přednosy, kliky na pěstech (pěsti vertikálně, lokty proti křídlům, pomalé a striktní) a pohárové dřepy s kettlebell. Plave, běhá a chodí do schodů.

Obměňuji typ cyklu, kterým se můj otec řídí. Nejčastěji je to lineární cyklus inspirovaný Marty Gallagherem. Pro sestavení takového cyklu zvolte cíl pro poslední těžký den (1×3, 1×2, 2×2, atd.) a dopracujte 6-12 týdnů dozadu. Metoda pokus a omyl mě naučila, že 7,5 kg skoky  jsou pro mého otce optimální. S 5 kg skoky má tendenci se přetrénovat a 10 kg skoky mu neumožňují dělat dostatečné pokroky.

Vladimirův cyklus pro APF Viking Challenge 2012, Solvang, CA

Vladimir Tsatsouline, cyklus pro APF Viking Challenge 2012, Solvang, CA

Tentokrát jsem zvýšil jeho opakování až na osm a deset na začátku cyklu. Když vezmeme v úvahu mé přesvědčení, že “cokoli nad 5 opakování je bodybuilding,” proč jsem to udělal?

Právě proto, že byl čas na trochu bodybuildingu. Můj otec přerostl kategorii 82 kg, takže opakování ho postrčila, aby rychleji dosáhl kategorie do 90 kg. Jeho muskulatura se znatelně vylepšila a víc se vyrýsoval.

S Martym jsem na téma opakování hodně diskutoval. Jedna z mnoha neocenitelných lekcí, kterou mě velmistr naučil: sety s více opakováními nemusí být nadoraz. Pokud budete pracovat ve váhovém rozmezí mého otce pro jakýkoli zdvih, uvědomíte si, že 132,5×8 je těžké, ale ne RM pro liftera se 181 kg maximem. Zapište si to: 1-3×8-10 s 80-90% úsilím vybuduje svalovou hmotu bezpečně a bez nutnosti kompromisu v technice.

Vladimir Tsatsouline

Záda pětasedmdesátiletého deadliftera. 100% bez dopingu.

Vladimir začal zvedat velkou činku před méně než pěti lety a nikdy nelitoval. Trénovat ho je výzva, jelikož o sobě smýšlí jako o mladíkovi a jako takový má tendenci věci přehánět. Jednou na tréninku nepodával takové výkony, jaké jsme očekávali. Po důkladném výslechu z  něj vylezlo, že pár dní předtím vyšel 306 pater!

Trénovat mého otce znamená držet ho zpátky a jinak bych to ani nechtěl. Lidi se mě ptávají, proč nedávám motivační tipy. Odpověď je: žádné nemám. Všichni jsme tu dospělí: buď to v sobě máte, nebo ne.

StrongFirst se nezabývá hlídáním dětiček. Pracujeme s 1 % nejlepších a těmi, kdo jsou naprosto odhodláni se mezi 1 % nejlepších probojovat. To je důvod, proč je Psych, text o sportovní psychologii, který jsem vydali, manuál k dosažení výkonu světové špičky – a ne motivační žvásty, jak dostat lenochy z gauče.

Jak říkávali v rhodésijské armádě: “Buď chlapem mezi chlapy.” Bez ohledu na váš věk nebo okolnosti.

Buď chlapem mezi chlapy

Plánované StrongFirst semináře, kurzy a instruktorské certifikace

Datum / čas Událost
23/02/2019
10:00 - 18:00
StrongFirst kettlebell kurz
KB5 Gym Praha, Praha 3
20/04/2019
10:00 - 16:00
StrongFirst Open Day
Funkční trénink Praha, Praha 6 - Dejvice
20/04/2019
10:00 - 16:00
Tactical Strength Challlenge
Funkční trénink Praha, Praha 6 - Dejvice
15/06/2019 - 16/06/2019
9:00 - 14:00
“Druhý dech”: Second Wind by Pavel
ZŠ Jeseniova, Praha 3