Dan John, StrongFirst Master SFG

Jsem zahrnován tucty žádostí emailem, po telefonu nebo dokonce i návštěvami doma, o tom, jak se připravit na třídenní kettlebell certifikaci. Víc než rád pomohu je připravit  na zkušenost být v pohybu po celý den, náročné tréninky a špičkové vzdělání.  Je smutné, že většina lidí mě žádá, abych zdokonalil jejich formu ve všech pohybech. Nyní, pokud se mě zeptáte, podle mých zkušeností coby trenéra mnoha sportů, dosažení dokonalosti je hodně jako snažit se nabrat plnou hrst páry. To snad ne. Nechat mě projít s vámi různé pohyby v několika málo hodinách se technické dokonalosti nepodobá.

Opačný extrém, další chtějí vědět o standardech, které říkají, že malíček volné ruky musí zůstat na vrcholu v průběhu třetí arabesky, a zda opravdu jsme nebo nejsme tak konkrétní v detailech. To jsem si vymyslel; jak možná víte, jen v průběhu DRUHÉ arabesky je malíček na vrcholu. Přečtěte si manuál!

Zdůrazňuji, netrapte se technickou dokonalostí nebo standardy v průběhu vaší přípravy. Navrhuji, abyste se připravili psychicky a fyzicky na cestu. Cesta? Cervantes to v Donu Quijotovi říká nejlépe: „Jde o cestu, ne o hostinec.“  Dle mého skromného názoru (správně?) navrhuji, abyste se na zvládnutí tří dnů opotřebovávání a drásání vašeho těla fyzicky připravili, jak nejlépe můžete, .

A ten hostinec? To je závěrečný workout (Grad Workout).

Je těžké to vysvětlit, ale během tří dnů se naučíte techniku základních pohybů s kettlebell. Věřte mi. Během mé certifikace, při mém 10 000 double swingu, jsem to „tak nějak pochopil“. Když opakuji skupině, vždy doufám, že naposled, ale nikdy to není naposled, „swing je swing, snatch je swing, clean je swing“, možná konečně začnete rozumět tomu, že balistické pohyby s kettlebell začínají swingem.  Get up je mistrovský tah; naučte se ho pod vedením mistrů. Přestaňte sledovat ta příšerná videa na Youtube, jejichž další doporučení je, že nejlepší metoda chytání aligátorů je holýma rukama. Vaše ruce potřebujete pro snatche.

Příprava na certifikaci není žádné tajemství. Následoval jsem jednoduché instrukce, které Pavel nastínil s mnoha a mnoha cleany a pressy, shyby, swingy a snatchi. No dobře, tím co jsem si „myslel“ že byli swingy a snatche. Doporučuji nejprve solidní silový základ… moment, to mi něco připomíná:

Když Pavel oznámil jméno organizace „StrongFirst“, obrátil jsem se na mou ženu a řekl jsem: „Někdo řekne „StrongLast“ přesně za tři, dva,…“ Měl jsem pravdu.

Takže, zesilte. Doufám, že jste byli dostatečně chytří, abyste udělali něco tak jednoduchého jako Easy Strength a získali jste svůj základní standard pro press, dřep a shyb. Nezačínejte s konkrétními KB pohyby, pokud coby muž, nedokážete udělat shyb. Poté skočte do Rite of Passage se vším, co máte. Usmál jsem se u opakování č. 18 mého snatch testu, protože jsem věděl, že test s přehledem zvládnu; ROP mě tak moc připravil.

Cesta začíná, když si zakroužkujete kalendář, odpočítáte týdny nazpět a začnete sílit. Poté, doufám, že máte čas na konkrétní přípravu. Jak říká můj asistent: Nastup do letadla a leť.

Cesta pokračuje, když se ubytujete v hotelu, vybalíte si věci (vezměte si trika navíc, věřte mi) a snažíte se zjistit co dělat a kam jít. Cesta je Den Jedna, Den Dva a Den Tři.

Pak se dostanete k Hostinci. Tam se znovu objevím. Grad Workout, v této konkrétní variantě, navržený šíleným psychopatem. To bych byl já.

Vše lze udělat; některé věci by se měli udělat. Grad Workout má v sobě obtíže:

  1. Jste na kaši.
  2. Zdvihání bell nad hlavu s vyčerpanými lidmi porušuje veškerá bezpečnostní pravidla.
  3. Někteří lidé mají Třetí den na rukou málo kůže
  4. Každý idiot může lidi unavit. Nechat lidi testovat sami sebe pod stresem a vyčerpáním vyžaduje nějaké myšlení, aby bylo zachováno bezpečí.
  5. WIN: What’s Important Now, aneb Co je Teď Důležité Při každém setkání debatujeme nad důvody pro toto cvičení. Věřte mi, je jich mnoho. Jako lektor náboženských studií, bych pouze doplnil, že načrtneme čáru v písku a jednoduše vás žádáme, abyste ji přešli. To je to, co je teď důležité.

S těmito problémy/možnostmi, jsem sáhl do svého pytle tréninků a přišel jsem s tímto prostým tréninkem založeným na konceptu „můžeme dělat cokoliv, měli bychom dělat tohle:“

  • Double Kettlebell Clean po dvou opakováních.
  • Double Kettlebell Press po jednom opakování.
  • Double Kettlebell Front Squat po třech opakováních.
  • Položte bell na zem jako profesionál. Ustupte.

Nyní, váš partner převezme bells zatímco vy děláte „fast-loose“ drily a podporujete komunitu, jak můžete.

Opakujte. Hodně.

Press je v tomto tréninku vždycky problém. Tento poměr 2:1:3 chrání ruce (dva cleany, ale doubly jsou k rukám stejně přívětivější), vyzývá press bez obav o výdrž, a vždycky můžete udělat další double front squat.

Tím, že se přesouváte na jedno opakování u pressů, stále přecházíte z nejbezpečnější balistiky, kterou znám (Double clean) ke konečnému napětí a drcení celého těla, pressu.

Čelní dřepy (front squats)? Dobrá otázka: Jsem zlej. Vždycky můžete dělat čelní dřepy!

Poměry jsou v kettlebell komplexech důležitější než v komplexech s velkou činkou. U velké činky mohou být problémy s asymetrií zmírněny tím, že jsou na tyči obě ruce. Proto s komplexy u velké činky zůstávám na standardu po třech, pěti nebo osmi opakování každého pohybu. S kettlebell, jakákoliv asymetrie, ať už fyzická nebo technická omezení, se projeví pod zatížením a vyčerpáním. Takže si hraju s poměry ve všech mých kettlebell komplexech.

Grad Workout je stoupání na vrchol. Posledních pár vyčerpávajících stop. Uvnitř vaší hlavy, vy VÍTE, že zvládnete jedno další kolo, ale možná ne dvě další. O dvě kola později, VÍTE, že zvládnete další kolo, ale možná ne dvě další. Ale stoupáte dál.

To je důvod, proč hrdě nosíme naše trika s iniciály za naším jménem. Dostali jste se do Hostince.

O autorovi:  Dan John, Master SFG strávil svůj život jednou nohou ve světě vzpírání a házení, a druhou nohou na akademické půdě. Pan-americký diskař, Dan rovněž soutěžil na nejvyšších úrovních Olympijského vzpírání, Highland Games a silového pětiboje, soutěži ve které drží americký rekord.  Dan tráví svůj život mícháním týdenních seminářů a lekcí s psaním na plný úvazek, a rovněž je online lektor náboženských studií pro Kolumbijskou univerzitu v Missouri.  Jako držitel Fulbrightova stipendia cestoval po středním východě a objevoval základy náboženských vzdělávacích systémů.  Jeho knihy o vzpírání včetně Intervention, Never Let Go, Mass Made Simple a Easy Strength napsaná s Pavlem Tsatsoulinem, stejně tak jako From Dad, To Grad.

Plánované StrongFirst semináře, kurzy a instruktorské certifikace

Datum / čas Událost
23/02/2019
10:00 - 18:00
StrongFirst kettlebell kurz
KB5 Gym Praha, Praha 3
20/04/2019
10:00 - 16:00
Tactical Strength Challlenge
Funkční trénink Praha, Praha 6 - Dejvice
15/06/2019 - 16/06/2019
9:00 - 14:00
“Druhý dech”: Second Wind by Pavel
ZŠ Jeseniova, Praha 3