Ronen Katz, StrongFirstČlověk přežije týdny bez jídla, dny bez vody, ale jen minuty bez vzduchu.

Staré kultury si důležitost dýchání dobře uvědomovaly. Nácviky dechových technik byly nutnou součástí ochrany vlastního zdraví i mentálního a spirituálního vývoje. Dechové drily jsou též klíčové pro úspěch StrongFirst cvičenců a níže jsou důvody proč.

Dechové drily zlepšují produkci síly 

Když jsem žil v Japonsku, Masutatsu Oyama – zakladatel karate Kyokushin – začínal a ukončoval své lekce speciálním dechovým cvičením. Pokyny byly začít s nádechem do tandenu (tři prsty pod pupkem) – tato oblast je ve světě bojových umění považována za centrum síly. Poměr nádechu a výdechu je 1:2 (jinými slovy, pokud nádech trvá 4 vteřiny, výdech trvá 8 vteřin).

Tento dril sloužil jako základ pro procvičování jedné z nejdůležitějších kat ve světě bojových umění – kata Sančin, ve které se cvičenec pokouší sjednotit Pohyb a Dech a zároveň generovat maximální sílu. Ve své brilantní knize The Naked Warrior (česky Nahý bojovník) popisuje Pavel Tsatsouline v podstatě identický dril: stáhněte hýždě, směřujte pupek ke stropu, zazipujte tělo atd.

Cíl cvičence bojových umění i cvičence StrongFirst je generovat maximální sílu a tohle je způsob, jak toho dosáhnout.

Co vědí o dýchání jogíni

V Raja józe se říká, že pravidelné praktikování dechových cvičení umožní dosáhnout rychleji stavu, který vědci nazývají REM (rapid eye movement, rychlý pohyb očí), jenž je vrcholem maximální relaxace. Průměrná osoba zažije fázi REM někdy během svého nočního spánku, ale mnoho jogínů jí dokáže dosáhnout během 8-10 vteřin! Proto mnoho nejlepších jogínů nespí moc dlouho – jsou schopni dosáhnout fáze REM rychleji než průměrná osoba.

Prvním krokem pro zlepšení dýchání je obnovení spojení mezi třemi úrovněmi: spodní, střední a horní (břicho, plíce a hrudní koš), jakožto jedním celkem v dýchacím procesu – procesu, který je přirozený pro nemluvňata a děti. Tento způsob dýchání umožňuje větší pohyb bránice, což poskytuje důkladnou masáž břišním vnitřním orgánům.

Později se student naučí dvěma typům dýchání – zadržení dechu se vzduchem (představuje fyzickou sílu, jak jsme zvyklí při cvičení s kettlebell a velkou činkou) a bez vzduchu (což vyžaduje mentální sílu), cílem je maximalizovat okysličení krevního oběhu pomocí dlouhého pomalého výdechu a hlubokého a důkladného vyloučení zbytků oxidu uhličitého z těla.

Výzva pro moderního člověka

Moderní člověk stráví velkou část dne usazen před počítačem nebo za volantem a je obvykle v křeči, vystresovaný a nespokojený se svým životem. Průměrná osoba využívá nepatrnou část kapacity plic – v sedě je to pouze půl litru vzduchu za minutu, během fyzické aktivity 1,5 litru za minutu a během intenzivního cvičení 3 litry za minutu). Proto běžně slýcháme lidi přes den vzdychat – aby vykompenzovali nedostatek vzduchu, který dostávají jejich těla.

Prostřednictvím pozorování a zkoumání sama sebe porozumí mistři lépe povaze mysli: tomu, že mysl postrádá schopnost mlčet a že cestou k jejímu zklidnění je ovládnutí dechu. Například, když jsme ve stresu nebo rozzlobení, náš dech je rychlý a nepravidelný, taktéž v rozhodujícím momentu napínavého filmu se náš dech úplně zastaví. Pravidelné praktikování dechových cvičení nás naplní neochvějnou silou, klidem a umožní kontrolu nad vlastní vůlí.  

Každodenní dechový dril

Doporučuji následující dechový dril. Dělejte dril nalačno a ideálně před tréninkem, jedenkrát až třikrát denně.

  1. Rozkročte na šířku boků s dlaněmi položenými na břiše, palce směřují k pupku, zbytek prstů pod pupkem.
  2. Začněte dlouhým výdechem a rukama jemně tlačte proti břichu.
  3. S nádechem tlačte břichem proti rukám umístěným na břiše.
  4. Opakujte pětkrát a buďte striktní; neměňte násilně svůj dech. 

Správné dýchání, stejně jako projev síly, je dovednost, tudíž je nutno si ji osvojit a procvičovat. Stejně jako se nemůžeme správně naučit všechny detaily těžkého mrtvého tahu nebo kettlebell swingu z jednoho internetového článku, nemůžeme pochopit mnoho principů a technik správného dýchání bez správných a všímavých instrukcí. Dechové cvičení představuje skvělý doplněk každodenního tréninku a bezpochyby vede ke zlepšení na všech úrovních a aspektech tréninku i života.

O autorovi: Ronen Katz, Senior SFG, SFB, zasvětil svůj osobní i profesní život zlepšování kvality mentálního i fyzického bytí. Je nositelem 6. Danu černého pásku „Shihan“ v karate Kyokushin a jeho oficiálním představitelem v Izraeli. Katz je instruktorem Krav Maga a dalších sebeobranných technik pro elitní jednotky izraelské tajné služby a ministerstva obrany. Posledních dvacet let pravidelně navštěvuje Varnassi v Indii, kde se učí starobylé techniky Bhrigu jógy pro lepší dýchání, koncentraci, relaxaci a mentální stabilitu. Stal se pokročilým žákem Dr. Šrí Brahma Gopal Bhaduriho

Plánované StrongFirst semináře, kurzy a instruktorské certifikace

Datum / čas Událost
23/02/2019
10:00 - 18:00
StrongFirst kettlebell kurz
KB5 Gym Praha, Praha 3
20/04/2019
10:00 - 16:00
Tactical Strength Challlenge
Funkční trénink Praha, Praha 6 - Dejvice
15/06/2019 - 16/06/2019
9:00 - 14:00
“Druhý dech”: Second Wind by Pavel
ZŠ Jeseniova, Praha 3