Ve StrongFirst komunitě existuje mnoho instruktorů, kteří mají rozmanité sady dovedností, ale jen málo z nich je tak všestranných jako Artemis Scantalides. Před 16-ti lety se rozhodla odejít z práce v IT oboru a věnovat se kariéře ve fitness průmyslu, od té doby se už nevrátila.

Artemis začínala jako osobní trenér a SPIN instruktor, nakonec našla cvičení s kettlebell a propracoval si cestu k tomu, že se stala SFG Team leader a zároveň také získala černý pás v kung-fu.

V tomto exkluzivním rozhovoru nás bývalá baletní tanečnice zavede do jejího kurzu Nebojím se tahat železo (I’m not Afraid to Lift), podělí se o tajemství výcviku akrobatů Cirque du Soleil a odhalí, jak překonala problémy s pressem, aby se nakonec stala nejlehčí přemožitelkou Iron Maiden Challenge.

Jaké jsou největší překážky, kterým ženy čelí při zvažování silového tréninku?

Často se bojí toho, jak by to mohlo změnit jejich tělo a myslí si, že by to mohlo způsobit, že ztratí “ženské křivky”. A také, že nechtějí mít svaly jako chlap. Také se setkávám se spoustou žen, které se zpočátku bojí zranění ze zvedání a tento strach je zastrašuje tak, že se jednoduše nesnaží.

Jak jim pomáháte překonat tyto překážky?

Troška vzdělání dost pomáhá. Ujišťuji je, že změna ženské postavy na postavu muže by vyžadovala obrovský objem a práci, stejně jako velké změny ve stravování. Říkám jim ano, že se jejich tělo se změní, ale pokud jsou ochotny vynaložit toto úsilí a učiní tak způsoby, které jsou prospěšné pro jejich zdraví a vzhled. Pokud jsou starší, mezi tyto způsoby patří udržování svalové hmoty, kterou obvykle ztrácíme, jak stárneme, a také udržení rychlého metabolismu.

Dalším klíčovým poselstvím je, že cvičení s kettlebell je dobře převoditelné do každodenního života. Mrtvý tah napodobuje zvedání přepravky ve které si nosíme domů nákup nebo zvedání vašich dětí. Jedna z mých klientek mi říkala, že když si dohraje s dítětem na podlaze, používá techniku z get-upu ke vstávání.

Když dokážu spojit znalosti s neustálými malými úspěchy, lidé si začnou myslet: „Možná má pravdu“, a začnou si víc věřit. Zesílení a lepší hýbání se vytvářejí pocit soběstačnosti, který pak mohou aplikovat na jiné výzvy a zkušenosti s učením. Získávání jistoty při cvičení s kettlebell nebo jiným cvičebním nástrojem buduje důvěru a pomáhá zapomenout na to, z čeho byli tak nervózní.

Jaký je hlavní rozdíl mezi prací s “běžnými” studenty a umělci z Cirque du Soleil, které trénujete?

Umělci z Cirque du Soleil jsou všichni neuvěřitelní sportovci, kteří jsou velmi zkušení ve své konkrétní dovednosti. Jejich výzvy jsou obvykle v základech. Specialista, jako je cirkusový akrobat, využívá hlavně své horní části těla v tréninku i při představení, a tak často nerozumí základním vzorcům dolní části těla, jako se správně ohnout v kyčlích nebo udělat dřep, pokud nejde o bývalé gymnasty. Hadí ženy mají také menší povědomí o dolní části těla, než byste čekali, přestože jsou ve své disciplíně úžasně zdatné. To nám dává příležitost pracovat na věcech, které se mohou zdát velmi jednoduché, ale jsou užitečné v reálném životě. Naučit je, jak dobře zvládat základy jim také pomáhá snížit riziko zranění mimo jeviště.

Co všechno musíte brát v úvahu při práci s nimi?

Protože obvykle mají 10 představení týdně, tak musím mít na paměti, že ať už s nimi cvičím cokoli, nemůžu je “zničit” příliš, aby byli schopni vyjít na pódium a dělat své umění naplno. To znamená, že obvykle udržujeme nižší intenzitu a počet opakování, než při práci s jinými sportovci nebo s běžnou populací.

StrongFirst & Cirque du Soleil

Artemis obklopena umělci z Cirque du Soleil účinkujícími v představení KÀ

Akrobati a hadí ženy se často vypořádávají s předchozími zraněními kolen a kyčlí, ke kterým došlo, protože nevyvinuli sílu potřebnou k tomu, aby jim zabránili. Pokud jim tedy můžeme pomoci posílit jejich dolní část těla, můžeme jim pomoci vyřešit tyto stávající problémy a zabránit tomu, aby se objevily nové.

Pokud byste musela vybrat jen jednu věc, kterou jste se naučila při práci s Cirque du Soleil, co by to bylo?

To jak se rychle učí, protože jsou tak soutěživí. Často nováčkům s cvičení s kettlebell zabere často dlouhou dobu, než si osvojí základy get-upu, ale tyto umělce to mohu naučit za jediný den. Někdy v představení „O“ dělají lidský get-up – doslova zvedají další lidskou bytost na hlavu. To je pro ně samozřejmě velmi těžké udělat, takže to nemohou příliš trénovat. Cvičení get-upů s kettlebell jim umožňuje vytvořit podobný vzorec bez stejného opotřebení na těle. Také se velmi rychle učí některé dynamičtější pohyby, které se obvykle nenaučíme jak učit, až do certifikace SFG Level II certifikace.

Jak odlišné je ve srovnání s umělci, když začínáte od nuly s běžnými lidmi?

Prvním krokem je vždy, aby se cítili co nejpohodlněji. Pokud začínají se silovým tréninkem nebo používat kettlebells, jsou pravděpodobně velmi nervózní, když přijdou na první hodinu, takže jim musím pomoct to překonat. Pak jde o rozdělení základních pohybů na části, kterým rozumějí. To jim umožňuje mít úspěch hned od začátku a odejít z pocitem, že udělali něco lépe, než očekávali. Tímto způsobem jsou nedočkaví se vrátit.

Není to jen o té dovednostní složce, ale také být dostatečně silný. Lidé mi často říkají „jsem příliš slabý“, v tom případě jim musím pomoci cítit, že to dokážou. Opět se to vrací ke stanovení malých, dosažitelných cílů založených na tom, kde jsou právě teď.

StrongFirst kettlebell kurz

Výuka na kurzu StrongFirst Kettlebell

Mám bakalářský titul v oboru psychologie a cítím, že mentální stránka koučování je něco, co je často přehlíženo. Ano, musíme klientům pomoci pochopit dovednosti, které vyučujeme, ale musíme také uznat, že jsou to lidé, kteří se potýkají s pochybnostmi a dalšími omezujícími otázkami. Pokud mohu lidem pomoci překonat jejich vlastní mysl, mohu jim také pomoci změnit jejich tělo.

Jak se vaše pozadí v baletu a kung-fu promítá do vašeho cvičení s kettlebell?

Obě dovednosti vyžadují opakování, aby se zlepšily a zdokonalily vaše dovednosti. Jakmile jsem začala trénovat s kettlebells, všimla jsem si této korelace. Stejně jako u kung-fu jsem se poprvé, když jsem to zkoušela, cítila pomalu a trapně, ale věděla jsem, že pokud se k tomu budu vracet a opakovat stejný pohyb, zlepším se. Vyžaduje to čas a trpělivost dát věci dohromady. Pokud byste sledovali, jak se nový student v kung-fu formuje, pravděpodobně by se pohyboval tak pomalu, že by to vypadalo spíš jako tai chi, zatímco mistr provádějící stejnou sekvenci pohybu by byl rychlý a plynulý. To, co byste za scénami neviděli, je opakování, které mistr udělal pro zlepšení jeho dovedností. Totéž platí i pro cvičení s kettlebell.

Artemis Scantalides

Jste nejlehčí žena, která překonala Iron Maiden Challenge. Jaký byl klíč k vaší přípravě?

Z fyzického hlediska se jednalo pouze o konzistenci, která je jedním z nejdůležitějších principů StrongFirst. Myslím si však, že psychologická složka byla stejně důležitá, ne-li více. Musela jsem čelit pochybnostem a často se ptala sama sebe: „Mám na to?“. Důvěru jsem si vybudovala tím, že jsem začala s pohyby, které pro mě byly nejjednodušší: dřepy na jedné noze a shyby. Poté, co jsem je zvládla, mi to poskytlo soběstačnost pokračovat s pressy. V roce 2012 jsem se správně naučila dělat pistoli a poté přítahy v červenci 2013, ale udělat správně press přišlo mnohem pomaleji.

Po nějakou dobu jsem se zmítala v pochybnostech, jestli dokážu zvednout váhu nad hlavu, natož se správnou technikou. To zapřičinilo, že jsem uplně ztratila ze zřetele dovednosti, které jsem se naučila prostřednictvím vzdělávání StrongFirst, které jsem potřebovala k tomu abych to zvládla. Zlom nastal až když jsem při prvním pokusu o press selhala; bylo to na certifikaci a bylo tam spousta studentů a ostatních trenérů. Tato zkušenost mě přesvědčila, abych začala od nuly. Nebyl to problém síly – jen jsem ten pohyb nedělala správně.

Takže jsem se vrátil k pressování v polo-kleku pomocí kettlebell o hmotnosti 12 kg. Pak jsem začala dělat žebřík 12, 14, 16 a 18 kg. Po třech měsících jsem cítila, že jsem konečně připravena znovu stát. Zvedala jsem 20 kg docela snadno a říkal jsem si: „Teď je TO, jak se mám v pressu cítit!“ Ale byly také okamžiky, kdy jsem uvažovala že skončím, protože jsem se necítila dost schopná a byla jsem frustrovaná sama sebou, ale vrátila jsem se zpět ke svému trénink, kompletně přepracovala můj press a udělala to, co Master StrongFirst Certified Instructor Jon Engum často radí – změnila moji slabost v mou sílu.

SFG Level 2

Kettlebell press v polo-kleku na SFG II Kettlebell Instructor Certification

Jak vypadá váš trénink teď?

Trénuji pět dní v týdnu. Jeden den dělám těžké obouruční swingy; další obouruční swing žebřík od nejlehčí k nejtěžší. Třetí den jsou těžké jednoruční swingy a čtvrtý jednoruční swing žebřík od nejlehčí k nejtěžší. Pátý den jsou snatche. Pak pracuji na pressech se dvěma kettlebells a předních dřepech, přítazích a get-upech. Když je tady ve Vegas chladněji, vyměním si den se swingy za druhou snatch sérii, ale v této roční době je horko a moje ruce dost trpí, když dělám snatche příliš často.

Co vás nejvíce těší na koučování vašeho kurzu Nebojím se tahat železo (I’m not Afraid to Lift)?

Jeden kurz jsem měla minulý víkend a stále mi to připomíná, proč jsem se stala především trenérkou: pomáhat lidem dělat víc, než si myslí, že jsou schopni. Jedna účastnice začala se svými sestrami běhat maratony, což je skvělé, ale necítila se silná. Bylo to poprvé, co se pokoušela dělat shyby s dopomocí a opravdu se hodně zdráhala to zkusit. Neustále jsem ji povzbuzovala, a když to zkusila, udělala dobrý a čistě provedený shyb. Byla opravdu nadšená a řekla: „Nemyslela jsem si, že to dokážu!“ To shrnuje celý víkend.

Chci jim ukázat, že čím více se můžeme ukázat a mít pozitivní zkušenosti, tím větší schopnosti budujeme – nejen v tréninku, ale také v životě. Pokud tahle dáma dokáže udělat shyb s pomocí odporové gumy, možná je ještě něco dalšího, o čem si myslela, že nedokáže a po této zkušenosti to může udělat.

Další věc, kterou učím, je, že náš strach z rozpaků, pokud něco zkusíme a neuspějeme, nás drží zpátky v mnoha směrech. Je přirozené se obávat selhání, ale pokud se právě ukážete, splníte nebo překonáte vaše očekávání, získáte cenné zkušenosti s učením, které rozšíří vaši dovednost. Když to takto změníte, nemůžete tím nic zkazit. Jakmile se lidé stanou silnými, pomůže jim to být statečnější ve zkoušení nových věcí.

 


CHYSTANÉ STRONGFIRST AKCE, KURZY A CERTIFIKACE

 

Sdílení