Dave "Iron Tamer" Whitley, Master SFGFilm „Vikingové“ (v originále “The 13th Warrior”) je příběh muslimského učedníka Ahmeda a jeho popis cesty se skupinou Vikingů. Jako v jakémkoliv příběhu o Vikinzích, je i zde spousta máchání sekerou, šermu a obecně vřavy v bersekr  stylu. V jednom okamžiku si norský válečník jménem Herger všimne, že Ahmed je neozbrojený, a tak mu hodí meč, který je ale pro maličkého učedníka příliš těžký na to, aby se s ním mohl ohánět.

„Neuzvednu ho,“  říká Ahmed pohrdavě.

„Zesil!“ zvolá Herger s jistotou a radostí člověka, který zná správnou odpověď.

V tom rozhovoru je velká spousta moudrosti. V životě je jen velmi málo věcí, které nemohou být vylepšeny tím, že zesílíte. Pokud se chcete zlepšit, nejdřív buďte silní.

Jenže co je to „síla“ a jak můžu zesílit?

Definujeme sílu jako “schopnost vytvářet sílu za daných okolností.” Všimněte si, že nikde není zmínka o množství zdvihané váhy. Okolnosti se mohou lišit při zvedání těžké činky ze země, shybu na jedné ruce, pressu těžké kettlebell nad hlavu, či ohýbání kusu oceli. Všechny tyto věci vyžadují sílu. Síla je definovaná generovanou silou, ne přemístěnou váhou.

Podle mého názoru, je síla také přístup. Student věd se učí. Student umění cvičí. Síla je jak věda, tak umění, takže studujeme a procvičujeme naše řemeslo.

Houdini řekl, „Magie je praxe.“ To samé by se dalo říct o síle. Rčení „cvičení dělá mistra“ je nepřesné a stejně tak „perfektní cvičení dělá mistra“, přestože je to krok správným směrem. Nejlepší způsob, jak to lze popsat je „cvičení je dobrý návyk .“ Z toho důvodu by rámec cvičení měl mít charakter kontinuálního zlepšení, kterému říkám „pátrání po precizním opakování“.  Pokud se budeme pouze soustředit na „více“ – víc váhy, víc opakování, atd. – pak se vystavujeme riziku, že naše cvičení bude nedbalé. Pokud přistoupíme k našemu tréninku se záměrem učinit každé opakování každého tréninku lepší, než to předchozí (jeden chytrý Rus to pojmenoval „Greasing the Groove“, “projíždění stopy”), pak nikdy nepřidáme váhu nebo opakování jen proto, abychom je přidali, ale přidáme je, protože je to vhodný způsob, jak ZLEPŠIT náš trénink.

Jak se říká (a ať už to řekl kdokoliv), „úspěch zanechává stopy.“  Podívejme se na nějaké stopy zanechané velmi silnými lidmi, bez ohledu na obor, v kterém svou sílu vyjádřili.

  1. Cíl

Tohle je rozdíl mezi „jít si zacvičit a zničit se“ a „chodit cvičit“. Všichni známe ty lidi, kteří pravidelně rok cvičí a rok ne, ale nikdy neučiní žádný pokrok. Těmhle lidem většinou chybí jasný cíl, úkol. Na nic nemiřte a tajně se spoléhejte, že se možná trefíte.

  1. Plán

Pokud se rozhodneme jet do Vegas, musíme mít cestovní itinerář. Pokud si prostě sedneme do auta, pojedeme na letiště, nasedneme do letadla, můžeme a nemusíme skončit tam, kam jsme chtěli jet. Powerlifterská ikona Ed Coan, by měl 12-16 týdnů před Národním a Světovým šampionátem, naplánovaný každý tréninkem předem. Šel by do tělocvičny a do písmene by ten plán splnil.

Stal se v plánování tak zběhlým, že v pozdějších letech své kariéry by v tréninku nevynechal ani jeden lift.

  1. Vedení záznamů

Pokud to není zaznamenané, skoro jako by se to nestalo. Stejně jako lidé, kteří si nevedou přesné finanční záznamy, jsou často na mizině, ti kdo pěstují sílu bez zaznamenávání svých tréninků, jsou často slabí, zranění nebo obojí. Jedna z nejvíce frustrujících věcí na světě je vkládání velkého úsilí bez toho, aby byl vidět pokrok. Stejně tak špatné je, činit pokrok a nevědět proč a jak nebo nebýt schopen to zopakovat. Vedení nějakého tréninkového deníku vyřeší všechny tyhle věci. Legendárnímu silákovi Slim the Hammer Man je přes sedmdesát let a za posledních 50 plus let si písemně zaznamenal téměř každý trénink. Během té doby učinil světové rekordy ve zvedání těžkého kladiva, které pravděpodobně nebudou nikdy překonány.

  1. Síla celého těla

Velké pohyby produkují velkou sílu. Z toho důvodu doporučujeme velké pohyby jako mrtvý tah a press, swing a getup (TGU). Rovněž doporučujeme činnost, která posiluje ruce, protože silný úchop je rozhodující pro všechno od těžkého deadliftu přes shyb na jedné ruce až po ohýbání oceli. Ve většině případů pokud se něčeho nemůžete udržet, nemůžete použít svou sílu. Dokonce i při dřepování je třeba pevně sevřít osu, abyste získali větší neuronovou odezvu.

  1. Regenerace.

“Existují dva způsoby jak slézt z vrcholu: Sestoupit nebo spadnout.” (Mark Reifkind) Můžeme postupovat jen tak rychle, jak rychle regenerujeme. Trénování do vyčerpání zabere víc času na regeneraci, a proto nemůžeme trénovat s takovou frekvencí.

  1. Pokrok.

Také známý jako konzistence v průběhu času. Ve zveličovaném světě marketingu se „okamžitá maximální síla“ prodává lépe než „řidejte 10 kg. v mrtvém tahu za šest měsíců“, ale faktem je, že rychlé nárůsty síly přicházejí jen na začátku a čím déle sílu pěstujeme, tím pomaleji přichází.

Kvůli tomu to spousta lidí naší uspěchané společnosti vzdá, pokud se do roka nestanou světovými šampiony. Síle je cvičení trpělivosti, ne 12 týdnů úsilí. Nabírat sílu může být nuda. Být silný není.

  1. Technická preciznost

„Vylaďte techniku tak dokonale, jak je to možné, zbytek je jen matematika“ (Marty Gallagher). Síla je dovednost, proto je důležité NIKDY neobětovat správný pohyb jen proto, abychom pohli váhou. Ať je vaše síla tak krásná, jako je brutální.

Technická přesnost je jeden z důvodů, proč doporučujeme, abyste vyhledali radu experta. Před pár lety jsem zápasil s ohýbáním IronMind Red Nails hřebíků. Dostal jsem nějaké rady od Jedda Johnsona z Diesel Crew a po jedné lekci, jsem hřebík Red Nail ohnul. To byl případ, kdy moje síle byla lepší než moje technika. Jakmile jsem vychytal všechny místa, kde mi síla unikala, a používal jsem svou sílu nejlepší možnou technikou, odpor ustoupil. Technická přesnost sebou nese bezpečnostní mechanismus. I nepovedený pokus by měl vypadat dobře, jako nedokončené opakování, ne jako nehezký pokroucený boj mezi váhou a přitažlivostí kdy je lifter chycen v křížové palbě.

  1. Přístup

To je základ všeho. „Zvládne to jiný člověk?“ zeptal se Slim the Hammer Man, během konverzace o silových výkonech. „Protože pokud to někdo jiný zvládne, co brání TOBĚ to zvládnout? Je to v HLAVĚ.“

Moje oblíbené shrnutí téhle myšlenky je od Mighty Atoma: „Nikdy si nepřipusť, že je něco nemožné. Mysli si, že jsi silný, a budeš silný.

Možná máte nějaké otázky.

„Není „Buďte nejprve silní“ v rozporu s FMS?“

Ne podle Gray Cooka, který mi řekl, že „existuje důvod, proč je klik přímo uprostřed FMS nápravné sekvence. Ramena a zdvihání nohy jsou většinou o mobilitě. Rotační stabilita je o koordinaci jádra. Jsou na řadě před klikem, který představuje sílu jádra a vysoké napětí. V našem žebříčku priorit je klik na řadě před funkčními věcmi ve stoje, protože považujeme stabilitu a sílu za zásadní pro kvalitní funkci.

Nejprve síla, StrongFirst, ne „silový trénink“ první. Pochopte rozdíl.

„Ale já jsem běžec… Proč bych měl být silnější?“

„Síla je základ pro rozvoj ostatních fyzických kvalit.“ (Matvějev). To platí dokonce i ve vytrvalostních sportech. Vezměte v úvahu, že zesílením každý krok vygeneruje víc síly oproti zemi, zatímco tělo bude současně odolnější. Není rozumné myslet si, že se můžete stát běžcem světové třídy jen díky silovému tréninku, ale je to obvykle ten silnější atlet, který je méně zraněný a více vyhrává.

Samozřejmě, jak výmluvně říká jeden z mých studentů v Nashville Kettlebell „Proč utíkáš? Buď nejprve silný ať se můžeš otočit a bojovat.“

„Je StrongFirst nové RKC?“

Odpověď je ne. StrongFirst je nová evoluce toho, co kdysi bylo „RKC by Pavel.“ Síla byla vždy jádrem RKC. Ve StrongFirst je síla přenesena do popředí, kam patří.

Měl jsem štěstí potkat a trénovat s některými z těch nejsilnějších lidí na světě z různých odvětví. To, co mají všichni společné je pochopení, že síla je matkou kvality.

Není to o kettlebell. Nebo o velké čince. Nebo o hrazdě. Nebo o ohýbání kusu oceli. Je to o jedné věci, kterou mají všichni společné: síla. Nemůžu být silný za tebe. Jenom ty to můžeš udělat. Ale můžu ti ukázat, jak na to. Buď nejprve silný – StrongFirst.

Iron Tamer Dave Whitley, SFG Master Instructor, silák se sídlem v Nashville TN. Pro více informací navštivte jeho stránky www.irontamer.com.

Plánované StrongFirst semináře, kurzy a instruktorské certifikace

Datum / čas Událost
15/06/2019 - 16/06/2019
9:00 - 14:00
“Druhý dech”: Second Wind by Pavel
ZŠ Jeseniova, Praha 3