Už jste někdy viděli jednu z reklam „Army Strong“? Ve Velké Británii neexistuje žádná silnější nebo schopnější vojenská jednotka než Royal Marines (i když by se hodilo poukázat na to, že jsou technicky součástí britského královského námořnictva, nikoli armády.) Vstup do tohoto elitního komanda vyžaduje projít skrz výběrový proces, který je tak namáhavý jako notoricky známý Navy SEAL’s Hell Week (Pekelný týden). Jen hrstka rekrutů uspěje.

Jedním z nich je Ir Ollie Quinn, který sloužil u pozemních operací v Afghánistánu a Libyi, a pracoval jako člen protipirátského boarding týmu u pobřeží Somálska. Když odcházel ze služby, náhodné setkání se zakladatelem StrongFirst Pavlem Tsatsoulinem změnilo trajektorii Ollieho výcviku, jeho kariéry i života. Od té doby získal certifikaci SFG Level I a II, byl povýšen na StrongFirst Certified Team Leader, umístil se na prvním místě v Elite divizi světové StrongFirst Tactical Strength Challenge a stal se jedním z pouhých dvou mužů v Irsku, který dokončil notoricky známou StrongFirst Beast Tamer Challenge. Vyhrál také národní soutěž v mrtvém tahu a kvalifikoval se do finále otevřené divize Strongest Man v Irsku. My jsme dostihli Ollieho v jeho sídle v Texasu, abychom probrali jeho přechod od powerliftingu ke kettlebell tréninku, výhodách přístupu StrongFirst pro taktické sportovce a strongman tajemství bent pressu.

Proč jsi se rozhodl připojit k Royal Marines poté co jsi se vyučil na instalatéra?

Když jsem vyrůstal, vyráběl jsem si, s velkou pomocí mého otce, vlastní fitness vybavení a zajímal se o boxování. Vždy jsem to chtěl vyzkoušet a myšlenka být součástí něčeho elitního mě lákala. Poté, co jsem dokončil učení na instalatéra, jsem se nejprve pokusil připojit k Francouzské cizinecké legii. Odletěl jsem do Paříže, předal svůj cestovní pas a byl připraven začít. Ale během lékařského vyšetření si doktor myslel, že mi našel problém se srdcem a řekl mi, abych se vrátil do Irska a nechal si to vyšetřit. (Po EKG se ukázalo, že je vše pořádku.) Přibližně ve stejnou dobu jsem zjistil, že jsem způsobilý nastoupit k mariňákům a tak jsem se místo toho rozhodl jít touto cestou.

Z bitevního pole přes zranění zad až ke zkrocení Bestie: Cesta Ollieho Quinna ke cvičení s kettlebell

Jak jsi zůstal ve formě, když byl nasazen?

U mariňáků, když nejste na základně nebo táboře, se naučíte vytvářet si vlastní posilovnu zvedáním veškerých těžkých věcí, které vám přijdou pod ruku – dáte třeba tyč do rámu dveří jako hrazdu a tak dále. Když jste na základně, běhali bychom po letištní dráze. Já a pár dalších, co jsme se zajímali o kulturistiku, jsme dělali spoustu leg pressů na nohy a zadních dřepů. Když bylo vybavení k dispozici, obvykle jsme dělali sety 10 nebo 15 opakování. Bylo těžké to nepřehánět se cvičením, protože jsme museli být připraveni jít s naší jednotkou.

Jednou jsem si v táboře v Afghánistánu dal docela těžkou sestavu na nohy. Následující den jsme samozřejmě museli jít ven – terén byl většinou blátivý – nesl jsem těžký batoh, hodně vody, kulomet s 1000 náboji, raketomet atd. Přišli jsme do kontaktu s nepřítelem a moje nohy byly úplně hotové a vůbec neposlouchaly. V tu chvíli jsem si uvědomil, že musím trochu zvolnit (můj trénink). Ale když jsme byli na lodi a ačkoliv „operace massive“ byla v plném proudu, mohli jsme trénovat více, protože jsme nemuseli tolik běhat. Vstávali jsme brzy, cvičili, jedli, dál cvičili, zdřímli si a pak odpoledne dělali ještě nějaká cvičení a hromadné sprinty na okruhu.

Kdy jsi potkal Pavla a jaký dopad na tebe měl?

Setkal jsem se s ním, když jsem odcházel od mariňáků. Byl jsem v protipirátském týmu, který tehdy trénoval ve Skotsku. Měl jsem stále nějaké zranění a z dřepů a mrtvých tahů mě bolela záda. To ovlivňovalo také běh, který jsme také museli udělat. Našel jsem několik výcvikových plánů s kettlebell určených pro powerliftery, ale cvičil jsem jen velmi amatérsky. Poté, co jsem se setkal s Pavlem, jsem se zaregistroval na jeho kurz v tělocvičně Paula McIlroye v Belfastu a odletěl zpět do Irska. Pavlův přístup mi skutečně otevřel oči. Uvědomil jsem si, že do té doby jsem dělal všechno špatně. Nikdy jsem nepřemýšlel o tom, jak vytvořit napětí, kam umístit nohy, nebo jak udržet zarovnaná kolena. Pavel zkoušel a testoval každý malý detail.

Z bitevního pole přes zranění zad až ke zkrocení Bestie: Cesta Ollieho Quinna ke cvičení s kettlebell

Jaké změny jsi provedl ve svém tréninku po kurzu?

Pavel mi ukázal, jak správně udělat swing a get-up a to všechno změnilo. Přestal jsem chvíli dělat powerlifting a v těchto dvou cvičeních jsem se soustředil pouze na svoji techniku. Pak jsem přidal dipy, jednoruční pressy, shyby, trhy a dřepy bez velké činky. Get-up mi obrovsky zlepšil mobilitu a swing opravdu zlepšil mojí kondici. Dělal jsem pressy a dřepy dvakrát nebo třikrát týdně a mezitím swingy a get-upy. Najednou mě už nebolela záda, byl jsem mnohem flexibilnější a bez bolesti jsem mohl využít svou sílu.

Kdy jsi se rozhodl podělit se o to, co jsi se naučil s ostatními, a stát se trenérem StrongFirst?

Začal jsem vidět skvělé výsledky v mém tréninku a taky začal trénovat několik lidí z mé garáže. Když jsem viděl výsledky, kterých dosahovali, rozhodl jsem se otevřít si vlastní posilovnu – Battlebells. Většina lidí byla StrongFirst metodikou ohromena. Byli zvyklí na trénink pomocí strojů nebo s cvičením s vlastní vahou a několik z nich byli powerlifteři. Ale stejně jako mě, jim nikdy nebylo ukázáno, jak se správně ohnout v kyčlích, zpevnit, dýchat a tak dále. Existuje jen jeden správný způsob, jak dělat většinu věcí a StrongFirst byl první, kdo učil lidi, jak používat kettlebells a správně se hýbat. Dozvěděl jsem se, že můžete trénovat tvrdě a chytře, aniž byste šli hlavou proti zdi – dělat stejné věci a očekávat jiný výsledek, jako dříve já. StrongFirst vám může pomoci být silnější po delší dobu.

Jaké výhody má cvičení s kettlebell pro taktické sportovce?

Je to skvělé na kondici, výbušnost, mobilitu, zpevnění a sílu. Pak je zde faktor přenositelnosti. Můžete hodit kettlebell do kufru svého auta nebo ji dokonce vzít na určité lety a nezabírá mnoho místa. Když jste v armádě, nemáte přístup do posilovny po celou dobu, takže je zapotřebí minimalistický přístup. Kettlebell je tak minimální, jak jen to jde. Potřebujete být připraveni se někam rychle dostat, někam vylézt a někomu rychle pomoci, cvičení s kettlebel vás na to připraví. Raději bych měl ve svém týmu někoho, kdo cvičí se dvěma 40kilovými kettlebells, než chlapa, který dá obří vahů na bench nebo dřep.

Vyhrál jsi elitní divizi Tactical Strength Challenge a zúčastnil se dalších taktických programů StrongFirst. Co se ti na nich nejvíce líbilo?

Když se jedná o in-person akci, je dobré se spojit s podobně smýšlejícími lidmi, kteří si užívají lifting a berou to jako fyzickou i psychickou výzvu. Na Tactical Strength Challenge bylo udělat 100 snatchů s 32kg kettlebell jednou z nejtěžších věcí, jaké jsem kdy dělal. Jak jsi zmínil, vyhrál jsem elitní divizi první rok se 100 opakováními. Pak jsem trénoval jako maniak celý rok a očekával jsem, že se toto číslo zvýší. Příště jsem udělal jen 101, což dobře ukazuje, jak je to vlastně obtížné.

Z bitevního pole přes zranění zad až ke zkrocení Bestie: Cesta Ollieho Quinna ke cvičení s kettlebell

Pokud by sis od nynějška mohli vybrat jen tři cvičení, co by to bylo a proč?

Jako první bych vybral get-up. Kdybych si mohl vybrat jen jedno cvičení, byl by to určitě get-up, protože vyžaduje, abyste se dostali do několika různých pozic se silou a kontrolou. To všechno kombinuje, protože musíte používat nohy, horní část těla a jádro dohromady. Pomáhá také se cviky nad hlavou jako press a snatch a zlepšuje pohyblivost kyčlí.

Jako druhý by byl obouruční swing. Vyžaduje hodně síly v kyčlích a výbušnosti a je skvělým nástrojem pro sílu a kondici.

A jako třetí bent press. Je to nejlepší způsob, jak dostat velkou váhu jednou rukou nad hlavu a nutí vás, abyste byli koordinovaní a flexibilní. Tenhle pohyb jsem se nenaučil dokud jsem se nepřipravoval na certifikaci SFG II a jakmile jsem to pochopil, chytlo mě to. Lidé z toho mohou být trochu zastrašeni, ale pokud dokážete zvládnout get-up a windmill, budete schopni to pokořit. Musíte se ohnout v kyčlích, otočit se a dostat se pod závaží. Vlastně jsem předtím použil bent press ve strongmanovi a vyhrál, protože technika mi umožňovala zvednout více než při běžném pressu. Můj kamarád mi nedávno řekl, že viděl zmíněný bent press vybraný pro jednu z událostí v nadcházejícím strongmanovi a řekl, že to pravděpodobně bylo kvůli mně. Odpověděl jsem: „To ne – chtěl jsem, aby to byla moje tajná zbraň!“

Když už o tom mluvíme, jak ti cvičení s kettlebell pomáhá připravit se na strongman soutěže?

Mimo bent press je to všechno o mobilitě, stabilitě a kondici. Existují strongman kettlebell programy, které jsou slušné, ale musíte cvičit s nástroji, které budete používat v soutěži. Bohužel, kettlebells nepřicházejí přiliš často. Když se připravuji na strongmana, dělám snatche a swingy po minutě po dobu 10 minut a dělám pohárové dřepy na zahřátí pro těžké zadní dřepy. Pak udělám nějaké get-upy před leg pressy a pressy s velkou činkou a nošení kettlebell v racku (pozici po přemístění) před nošením pytlů s pískem.

Když k tobě přijde nový student bez zkušeností s kettlebell, jak s ním začínáš?

Začneme se základními koncepty – jak se hýbat, dřepnout, dýchat a srovnat. Pak je naučím, jak udělat get-up s vlastní vahou. Poté jdeme na mrtvé tahy s kettlebell, abychom posílili jejich kyčelní ohyb, a až budou připraveni, postupujeme k obouručnímu swingu. Také je nechám dělat prkna, natahování rukou/nohou v kleče (bird dogs) a držení duté pozice, aby pracovali na svém jádru. Budeme se držet základů třikrát týdně asi měsíc. Poté, co trochu zesílí a zvládnou techniku, přidáme trochu více zátěže. Jak říká Pavel: „Únava je zřídka dobrý učitel,“ takže nenechávám lidi cvičit do selhání. Kvalita je klíčová.

Co se ti nejvíce líbí na koučování?

Chci, aby ostatní lidé získali ze cvičení s kettlebell to samé co já – aby se cítili silnější, víc fit a měli větší mobilitu. Po šesti měsících jsem všechno změnil a rád to vidím také u svých studentů. Když někdo uspěje při snatch testu nebo zvládne těžký press na poprvé, je to úspěch a dělá mi to radost vidět jejich úspěchy. Abych je ale dostal k tomuto bodu, musím je přimět, aby důvěřovali tomuto procesu a byli trpěliví. Mnoho lidí chce jen dělat bench pressy nebo mrtvé tahy nebo vyzkoušet nějaké fantastické cvičení, které viděli online. Mě záleží na tom dát jim trochu toho co chtějí a zároveň hodně toho co potřebují.

Z bitevního pole přes zranění zad až ke zkrocení Bestie: Cesta Ollieho Quinna ke cvičení s kettlebell

Jak bys definoval dobře žitý život?

Jednou z nejdůležitějších věcí je pokusit se najít to správné povolání. To je v této době těžké, protože je na lidi tolik tlaku, aby uspěli. Myslí si, že musí jít do školy a studovat, aby našli dobrou práci, ale pak vyjdou ze školy se studentskou půjčkou na krku a nemají ponětí, co budou v životě dělat. Myslím, že bys měl dělat něco, co tě zajímá, protože to tě dělá šťastným. A dělat to s láskou. To může vytvořit dominový efekt, které se šíří směrem ven. Všichni máme jedinečný dar, který bychom měli sdílet s ostatními. Společnost měří úspěch na peníze, takže všichni se honíme abychom vydělali co nejvíc. Ale poté, co budete mít dost na to pohodlně žít, už vám víc peněz nic nepřinese. Musíme najít jiné způsoby, jak žít naplňující životy.

 


CHYSTANÉ STRONGFIRST AKCE, KURZY A CERTIFIKACE

 

 

 

Sdílení